Americas Cup World Series Wrap Up

| 15/04/2012 | 6 Comments

© ACEA / Photo Gilles Martin-Raget

Americas Cup World Series siste dag hadde 75% av den totale poengsummen i serien utdelt i den siste regattaen og var dermed så og si helt avgjørende. Formatet for poengfordelingen virker mildt sagt helt på trynet og match racing som har vært selve kjernen i Americas Cup er nesten helt borte i deknignen. Når seilingen virker helt lam i tillegg er ikke overgangen til det nye konseptet mye å skryte av. Se video-oppsummering. 

Fleet Racing Championship – Standings (seven races):
1. Luna Rossa – Piranha (Helmsman: Chris Draper); 92 points
2. Oracle Racing – Spithill (Skipper: James Spithill); 77 points
3. Emirates Team New Zealand (Skipper: Dean Barker); 60 points
4. Energy Team (Skipper: Yann Guichard); 54 points
5. Team Korea (Skipper: Nathan Outteridge); 49 points
6. Luna Rossa – Swordfish (Helmsman: Paul Campbell-James); 41 points
7. Artemis Racing (Skipper: Terry Hutchinson); 40 points
8. Oracle Racing – Bundock (Skipper: Darren Bundock); 37 points
9. China Team (Skipper: Fred Le Peutrec); 15 points

Match Racing Championship – Sunday’s races
Final – Artemis Racing beat Luna Rossa Piranha
SF1 – Artemis Racing beat Luna Rossa Swordfish
SF2 – Luna Rossa Piranha beat Oracle Racing Bundock

 

Tags: , ,

Category: Americas Cup

Comments (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Nils says:

    Er enig i mye av det som skrives, men hva mener du med at seilingen virker helt lam?

    • kappseiling Halvor Friisk says:

      Med at seilingen er helt lam, mener jeg at seilingen er uengasjerende og ikke har i nærheten av den spektakulære apellen slik det ble lovet. Regattaene gjør seg kanskje godt på flatt vann og appelerer til de som liker å se høye tall på fartsmålerne, men mye av det som er morsomt med seiling er borte. Når det i tillegg blir klart at en TP52 ville vært raskere med en gang båtene blir utsatt for bølger (som første dag) mister hele det nye formatet mye apell.

      Mye av det som er facinerende med seiling er lagarbeidet og spektakulære manøvre og tette situasjoner. Det har vi mistet helt ved byttet til de nye båtene. Hvor er baugmennene? Skal vi ha en Americas Cup uten en mann på baugen er mye tapt.

      Som predikert er det om å gjøre å slå og jibbe så lite som mulig og dermed blir det en kamp om å komme seg til begrensningene, slå og seile til neste begrensning.

      Den taktiske biten er borte, de spektakulære manøvrene er borte og de tette situasjonene er borte. Til gjengjeld har vi fått båter som velter; om det er en berikelse av seilsporten vet jeg imidlertid ikke…

  2. Seiler says:

    TP52 raskere ? Når krysset en TP 52 steady mellom 11-14 knop i höy motsjö ? Unnavind har en TP ikke sjangs..

    Lagarbeid ? sjekk merkerundinger, slag, jibber osv – på tide å fjerne skylappene.

    Taktiske biten er blitt enda mere krevende. Mange flere momenter å hensynta!! Enda tettere seiling, höyere hastigheter, större risiko osv

    Baugman ? hva har det med toppnivå seiling å gjöre…

    begrav baugmannen, og kom deg ut av hulen og seil noe som går mere enn 6,74 knop på kryssen.

    • kappseiling Halvor Friisk says:

      En TP52 vil nok ikke slå AC45 i ren fart, men det hadde vært interessant å sammenlignet VMG over en krysslegg på de to båtene. Med de lange tidene det tar å slå og jibbe AC45 ville det ikke vært mye forskjell. På lensene så vi sjelden over 20 knop og ofte ned mot 16-17. Det kunne en TP og til og med en Soto 40 matchet i de rådende forholdene. At TP52 er raskere er kanskje litt overdrevet, men poenget er der: Legg til til sjø og fordelen med katamaranen forsvinner fort…

      Å si at det ikke er lagarbeid på en AC 45, er en feil påstand og det vedgår jeg – og skylappene fjernes.

      At den taktiske biten er enda mer krevende er jeg ikke enig i. Høyere fart og større risiko tilsier høyere reaksjonsevne. Av det jeg har sett så langt begrenses de taktiske valgene til hvor man skal starte på startlinjen og hvilke halser man treffer bunnmerket med. Å bytte bunnmerke, å jibbe rundt det ene merket i gaten gjør at man taper 45 sekunder…

      Mannen på baugen er og har vært en av de største ikonene i seiling gjennom tidene. At det er strengt nødvendig for å bedrive seiling, kanskje ikke; men jeg vil hevde at det er et tap i denne sammenhengen.

      Jeg angriper ikke flerskrog som båtform, for den har sin plass og er utrolig tøff i mange sammenhenger. Det er vanskelig å ikke la seg fascinere av Banque Populiare V og Archipelago Raid for å nevne noe. Alt har sin plass.

      Det er mer ved seilingen enn rå fart – heldigvis. Om det var fart på kryssen som var det eneste som gjaldt kunne vi la alle båter ligge ved kai og seile kite.

  3. seiler says:

    Påstandene her kommer helt sikkert fra en som aldri har satt sine ben i en moderne flerskrogsbåt å seilt regatta, såvel match som fleet.

    Ja synd dette med baugmen.

    • kappseiling Halvor Friisk says:

      Der tar du faktisk feil. Skal ikke skryte på meg omfattende tid i flerskrog men jeg har prøvd det og det var gøy.

      Med en overlegen forståelse av hva som gir seilglede kan du jo invitere på en tur, jeg er lett med.

      Jeg syntes det imidlertid er greit å kalle en spade for en spade. Av det jeg har sett så langt kan jeg ikke si at jeg er imponert av det nye konseptet.

      Merker meg også at man er forventet å kaste alt som heter seiling med kjøl over bord så fort man har forsøkt seg i en moderne katamaran. Ser også ut som du har en forståelse av at alle som liker kjølbåtseiling automatisk ikke liker flerskrog.

      Ser jeg på listen over deltagere på Formula 18 – NM i 2011 er det ganske mange som seiler mye storbåt…

      Hvorfor ikke bare si ja takk begge deler – i sin rette form…

Leave a Reply