Hvorfor bryter VOR-båtene sammen?

| 16/04/2012 | 6 Comments
Foto: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing

ForNick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing

Er Volvo Ocean Race-båtene sterke nok til de oppgavene de skal utføre? Det er et spørsmål mange har spurt seg etter at bare en av seks båter fullførte etappen fra Auckland til Itajai uten å måtte stoppe. Hør hva skipperne på to av de skadeskutte, Chris Nicholson og Ian Walker si sin mening.

Tags: , , ,

Category: Volvo Ocean Race

Comments (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Jan Th. says:

    Som amatør blir jeg selvsagt imponert over VOR uansett, men får en viss distanse når det nesten er slik at det handler mer om hvor gode støttetjenestene er, og at man nesten bytter båt fra etappe til etappe. Det hadde vært mer imponerende (for meg) med én båt som tåler å gjennomføre alle etappene. Men det er kanskje et romantisk og “alt var bedre før”-syn? Innser selvsagt at gutta pusher grenser på alle områder, og moro er det jo uansett.

    Utfordringen ved det, slik jeg ser det, er at det er en så til de grader profesjonalisering og spesialisering som kanskje skaper for stor distanse til publikum og krever for store budsjetter på sikt.

  2. kappseiling Halvor Friisk says:

    Et kjent ordspill fra Volvo Ocean Race er at “regattaen er avgjort før den starter”. Det er med andre ord ikke noe nytt at støtteapparat før og under seilasen har stor innflytelse på det endelige resultatet. Er ikke dette mye av tilfellet i “vanlig seiling” så vel som i andre racing-sporter?

    Sammenlignet med feks bilsport gjelder det jo å slippe gassen og trykke inn bremsen i tide, eller som i Dakar-rallyet, der det gjelder å holde igjen nok så både mannskap og utstyr holder til mål. Er ikke dette veldig sammenlignbart med Volvo Ocean Race?

    Jeg tror du er inne på noe viktig til slutt: Budsjettene i toppseiling begynner å bli for store; dette begrenser antall deltagere og dermed på sikt også interessen!

  3. Nils says:

    I år vil jeg ikke si at noe var avgjort før det startet. Alle lagene, med unntak av Sanya, vil jeg si at hadde en reell sjanse til å vinne, og alle virker som de har “store nok” budsjetter til å være konkurransedyktige. Imidlertid virker det som om flaks delvis har bidratt til at den som leder i dag leder. Telefonica er det eneste laget som ikke har hatt en stor breakdown til nå. De måtte riktignok stoppe i noen timer på vei til Itajai, men det var veldig lite sammenlignet med de andre båtene.

    • kappseiling Halvor Friisk says:

      Ingen ting var avgjort før det startet, men det ble blant annet spekulert i at båtene designet fra Juan K ville ha et overtak. Det har jo slått til ganske bra…

      Et kjennetegn ved lagene som har vært best forberedt i tidligere Volvo Ocean Race er jo at de ikke har hatt noen store sammenbrudd i løpet av regattaen. Ser vi ikke samme mønsteret i år?

  4. Johnny says:

    Noen som vet hva som er status med Sanya i VOR?

    • kappseiling Halvor Friisk says:

      Sanya er på vei Savannah med lasteskip. Seilte gjennom Panamakanalen for noen dager siden og skal være fremme til 27. april.

Leave a Reply