Utfordrerne har begynt å prelle av Americas Cup

| 19/04/2012 | 2 Comments

Foto: Gilles Martin-Raget/www.americascup.com

Visjonen om en revulusjon i Americas Cup rakner. Budsjetter på opp mot 300 millioner bare for å stille med en båt på startstreken struper deltakelsen. Mye tyder på at det kun blir tre utfordrere i 2013.

To utfordrere har på kort tid annonsert at de trekker seg fra Americas Cup og Americas Cup World Series, der sistnevne seiles som opptakt til regattaen i 2013. Det siste laget ut av dansen er Green Comm Racing, som for bare noen måneder siden var «200 %» sikre på at de skulle stille til hovedregattaen i San Francisco i de 72-fots katamarane det skal seiles med i San Francisco. Laget som skulle representere Spania og Real Club Nautico de Valencia etterlater seg gjeld på ca 1 million kroner. Det franske laget Aleph kastet inn håndklet for bare uker siden og nå er det mye som tilsier at den annonserte revulusjonen, med et kommersielt fornuftig konsept rakner i stor skala.

Det er nå seks potensielle utfordrere igjen, som seiler i Americas Cup World Series, men bare tre har startet arbeidet med å bygge en AC72. De øvrige lagene, Team Korea, Team China og Energy Team begynner nå å få dårlig tid. Den absolutt siste fristen for å melde seg på til seilasene i 2012 er 1. juni og ingen av lagene har kommet med nyheter som tilsier at sponsorer er i ferd med å hoppe ombord.

Det eneste laget med en kredibel plan for å komme til startstreken av lagene som ikke allerede har meldt seg opp er det franske Team Energy, med Loïck og Bruno Peyron ved spakene. Det franske laget sliter imidlertid tungt med finansieringen og har ifølge et intervju med Bruno Peyron i vsail.info ikke en gang råd til nye seil i AC45 som er den mindre katamaranen man benytter i Americas Cup World Series.

Hvordan man da skal betale for en 72-foter blir dermed vanskelig å se for seg…

Tags: , , , ,

Category: Americas Cup

Comments (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Nils says:

    Hvordan er disse budsjettene i forhold til under den gamle regelen (IACC, enskrog)?

    • kappseiling Halvor Friisk says:

      Det er vanskelig å si nøyaktig hvor store budsjettene er, for det er ikke så mange lag som legger ut regnskapet.

      Man regner imidlertid med at man må legge ca 100 millioner USD eller 80 millioner euro på bordet i dag for å være konkurransedyktig. ETNZ klarer kanskje å presse dette litt ved hjelp av Luna Rossa, men de bruker fortsatt store summer.

      Til sammenligning regner man med at budsjettet til ETNZ (regnes som konkurransedyktig i 2007) var ca 60 millioner USD i 2007 (regnskap er tilgjengelig grunnet statstøtte).

      Det er mye som kan sies om dette, blant annet at kostnadene er ekstra store i og med at det er første gang klassen tar vannet. Det er i og for seg slik det blir.

      Problemet er at inngangsporten for de små lagene er så mye høyere. De minste lagene brukte ca 150 mill NOK i 2007. Med det kommer du ikke langt i dagens klima…

Leave a Reply