En av årets virkelig store happeninger i norske farvann er 8mR VM som kommer til Norge i anledning Kongens jubileum. Med mesterskap i hjemmlige farvann er det gøy å se at noen kjører satsing og det skal bli spennende å se hva Terje Wang og Gran Seil kan få til på Hankø? 

Gran Seil har i samarbeid med initiativtaker Henning Forsberg Hankø Fjordhotell & Spa innledet et 8mR prosjekt som satser mot VM på Hankø i år. VM arrangementet er en del av Kongens offisielle 80års markering og det er duket for et historisk mesterskap. Sist nyhetsbrev nevnte vi at Gran Seil stiller med båten «Birgit», en svensk konstruert 8mR etter tegninger fra den svenske konstruktøren og idrettsmannen Tore Holm.

 

Med så mange ledende norske 8mR-konstruktører kan man kanskje sende ett lite stikk mot det norske Gran Seil loftet som velger en svensk båt av en svensk konstruktør. Valget var nemlig ikke enkelt og det har gått med mye tid for å finne den riktige båten som skal passe vår, ikke minst Terje Wang sin seilestil.

 

Terje Wang, Henning Forsberg og Svein Sørensen begynte jakten i fjor sommer, og var bla. tilstede under 8mR EM i København for å observere og analysere gode regattabåter. Her kom de under huden på mange gode og erfarne 8mR seilere, og begynte å finkjemme klassen for å finne den perfekte båten. En ting er å finne en god båt, men den må jo også være ledig. Birgit kom tidlig i søkelyset til Terje og gjengen. De reiste over til Stockholm for prøveseiling i september, og det var her analysen begynte.

 

8mR båtene er noen flotte konstruksjoner, men et snodig regelverk sett i dagens øyne. Båtene er ikke like, og de er bygget etter en måleformel som skal ende opp i 8. Det er dermed ikke skroglengden “meterbåtene” refereres til. Båtene har faktisk gjerne en skroglengde på rundt 15 meter. Med stor etterspørsel i markedet før krigen og en litt åpen konstruksjonsregel var det flere konstruktører som hadde sine egne tegninger med tanker og ideer på den optimale 8mR. Dette var jo tross alt en OL klasse, og vi i Norge har en stolt historie med 4 OL gull og 2 sølv i 8mR. For ikke å glemme store konstruktører som Johan Anker og Christian Jensen.

 

Med ulike konstruksjoner kommer da ulike målebrev og muligheter. Terje har brukt mye tid på å analysere ulike målebrev for å finne den beste båtmatchen. For det er slik at enkelte båter egner seg i mye vind, med lengre vannlinje og kortere mast, mens andre liker lite vind med stort seilareal og kortere vannlinje.

 

– Vi ønsket å finne noe som heller mot stort seilareal, men som fortsatt kan gjøre det godt i mye vind. Det er tross alt i tøffe forhold Team Gran Seil gjør det best. Etter nøye analyser falt valget på Birgit, konstruert av Tore Holm, en merittert seiler med 2 OL-gull, 2 bronser og arvtager av sitt fars verft.

 

Birgit er av gammel design fra 1945, men er en av de nyeste båtene i feltet. Båten ble bygget i 2001 og ligger nå i Finland for sin årlige pleie. Gran Seil sin neste utfordring blir å frakte båten til Norge så snart som mulig for å starte det hemmelige arbeidet med å optimalisere båten for sesongen. Ikke si det til noen, men motoren blir nok landfast.